Kanal øerne

Så blev det tid til at sejle fra Fécamp mod Cherbourg og Kanal øerne. Vi sejlede da tidevandet gav os mulighed for at forlade havnen, ca. kl 7.30. Igen var uddybningsfartøjet der, men vi var mere rolige denne gang. Vi fulgtes igen med vores danske venner fra Maggie båden.

Maggie båden.

Der var meget gammel sø, så det gyngede meget fra side til side, men ingen søsyge. Det var en tur på ca. 75 sømil, som tog os forbi et af de steder hvor vi på det tidspunkt troede ville være det værste sted med strøm.

Skippers hjørne ved længere sejladser.

Undervejs kan der godt være brug for lidt energi, og hvis man ikke lige får det pakket væk, så kommer det til at ligne et bord fra en ungdomsbolig. Ca. 1 time før vi skulle være ved Cherbourg vendte strømmen, søen blev meget voldsom, og vi var meget overraskede over hvor vild strøm kan være. Det der skulle have taget en time til Cherbourg, ændrede sig til at tage 2-4 timer. Vi var på et tidspunkt nede at runde 0,7 knob, og der var ca. 6 sømil til Cherbourg. Så den plan droppede vi hurtigt, og ledte efter en ankerplads tættere på.

Ankerplads tæt på Cherbourg.

Vi fandt en fin ankerplads, hvor det var ganske hyggeligt. Der var en smule gammel sø, men ikke noget som generede os. Maggie båden og Clandira fulgte trop. Vores valg viste sig at være meget dumt, ikke at vi kunne vide det, men i løbet af natten kom de største dønninger! Alle de ting som kunne vælte rundt gjorde det, båden knirkende steder vi ikke kendte til, det var et sandt helvede. Vi ville have trukket ankeret op midt om natten, hvis ikke lige det var fordi at Alfred sov som en sten. Han sov hele natten uden at lægge mærke til vores mareridt.

Cherbourg.

Lige da Alfred vågnede trak vi ankeret op. Vi ville snige os til Cherbourg for at ligge et par timer, indtil strømmen ville være med os. Vi kom fint til Cherbourg uden alt for meget modstrøm, og vi var glade for at båden lå roligt. Vi fik smidt ankeret inde i havnen, og fik et par timers ro, før vi igen tog afsted. Planen var at få medstrøm mod Alderney (en af kanaløerne). Støm fik vi nok af! Vi var godt klar over at strømmen kunne være stærk på disse kanter, men med en kommende fuldmåne, var der ekstra drøn på.

12,3 knob!

Vi kom dog sikkert til Alderney. En fin ø som byder på rå klipper, og en lækker lille badestrand inde i selve havnen. Det eneste minus er at det er super kompliceret at købe øl der, så der skal vi ikke tilbage til, medmindre vi har fyldt godt op af øl inden vi ankommer.

Øen Sark.

Vi smuttede fra Alderney for at sejle til en lille ø, som ligger ud for Guernsey. Den er lidt som Tunø, da der ikke må kører biler på øen. Vi fik en skøn ankerplads, hvor der var den skønneste udsigt. Vi havde tid til hygge med de andre danske både, og Alfred havde tid til at lege rummand med en af mine gamle ølkasser i pap.

Alfred på rummission.

Vi skulle have været på opdagelse på øen, men vi havde to krigsskader. Først var Kathrine ved at få en forstrækning, da hun skulle over i gummibåden, og da vi endelig kom op på øen, så faldt Alfred og slog begge knæ. Så ikke den vilde vandretur, men vi kom dog op på toppen og fik den skønneste udsigt udover ankerbugten og vores skønne båd.

Arjuna nederst i billedet.
Stejle trapper på Sark.
Mor & søn på toppen (før Alfreds skade).

Vinden vendte i løbet af morgenen, og vi vidste at vi enten måtte flytte os op på den anden side af øen, eller sejle et andet sted hen. Vi valgte at sejle til Guernsey. Guernsey har en skøn by, med mange små butikker og hyggelige gader. Det er også en by med mange stejle gader og trapper, så vi fik vores sag for. Vi valgte at bruge lidt tid på at finde en legeplads til Alfred, da han trængte til lidt afveksling fra bådlivet.

Alfred hygger på legepladsen.

Det var også på Guernsey at Alfred fik brugt de sidste af Mormor & Morfars lommepenge. Han fik købt et fint sæt Lego Star wars, som vi hurtigt fik samlet og leget med.

Mangler storebror til at samle Legoet.

Guernsey blev også stedet hvor vi måtte sige farvel til Maggie båden, da de har en strammere tidsplan end os. Så vi mødtes til en is og fik snakket og hygget lidt.

Snart færdig med isen.
Hygge med Maggie pigerne.

Vi fik sagt vi ses, da vi helt sikkert vil møde dem igen, bare lidt længere sydpå. Inden vi forlod havnen fik vi tanket diesel, da det er afgiftsfri på Guernsey. Vi gav 1,15£ (10kr) pr. liter.

Venter på plads ved diesel kajen.

Afsted det gik og vi sejlede syd på. Der gik ikke længe før jeg spottede noget ude i horisonten. Det var delfiner, de første vi har set på vores tur. Der var nok 30 stk, som sprang, legede og svømmede under båden. Det var så skønt at se. Kathrine blev rørstrømsk og Alfred synes det var vildt så højt de kunne springe.

Et screenshot fra en video, fik ikke taget fotos.

Vores tur gik pludselig meget nemmere efter deres besøg, og vi glæder os til at se mange flere. Efter ca. 8 timers sejlads kom vi til Lézardrieux i Frankrig. Byen ligger ca. 10 km inde i en lille flod. Inden vi kunne slappe af .åtte vi lige fange en ankerbøje. Trods at der var meget strøm, så var Kathrine super sej til at fange den, trods de vanskelige forhold. Strømmen er stærk her, tidevandet skifter hver 6 time og går op og ned med ca. 10 meter.

Ankerbøjen med “fart” på.

Lézardrieux er en skøn lille perle. Nærmest ingen turister, kun lokale som har deres gang her. Skønt område, og utroligt smukt. Vi ligger midt i floden, og nyder det i fulde drag. Alfred får leget meget på havnens lille legeplads, vi andre får kaffe på caféen og køber baguette hos bageren.

Havnens legeplads.
Ankerpladsen.
Indsejlingen til Lézardrieux.

Der bliver gået ture til stranden, til det lokale marked, og nydt god mad på båden.

På opdagelse.
Levende kæmpekrapper.
Strand hygge.

Nu går vi og hygger imens vi venter på et godt vejr vindue, så vi kan komme videre mod Biscayen. Vi har det godt.